Ibland glömmer man

Olyckor kan hända när man minst anar det märkte jag igår. Har blivit väldigt avslappnad med att köra bil så man liksom glömmer att olyckor kan hända. Igår när jag körde hem från Nybro så hade jag en bil framför och en bil bakom, vi tre hade kört "ihop" i över en timme och det kändes nästan som vi kände varandra haha. Iallafall när vi är nästan vid korsberga så ser jag vad jag trodde var en häst som sprang i diket, sen såg jag såklart att det var en fjolårskalv (älg). Jag sänkte farten lite och såg hur den liksom sprang längst med diket brevid mig. När jag kört förbi så tittar jag i backspegeln för att se om bilen bakom också sett älgen, då ser jag istället älgen som springer ut framför bilen bakom mig, bilen kör på älgen (som tur var så kör dom på den i sidan på bilen), jag ser älgen som flyger som en vante i luften,han gör liksom en kullerbytta i luften. Jag skriker till och första jag tänker är jag måste ringa polis el ambulans, men ser samtidigt att två andra bilar har stannat, så jag fortsätter köra och blinkar med helljuset på alla bilar som kommer. Sen kom väl chocken, jag stannade lite mindre än 1km från olyckan på en busshållplats och ringer pappa, då brister det. Gråter och gråter och skakar. Pappa trodde ju såklart att det hade hänt mig nått för jag fick bara fram orden olycka, älg. Sen fick jag ju fram att det var bilen bakom och inte jag. Första gången jag varit "vittne" till en olycka, har alltid kommit när ambulans/polis redan är där. Vet inte men hela händelsen känns nu overklig, en älg som flyger i luften liksom. Men är samtidigt glad att älgen inte åkte in i framrutan på dom som körde bilen, antagligen så skadades dom inte, isåfall whiplash iom att dom bromsade in så hårt. Tänker också att om jag hade kommit 2sek senare så skulle det varit jag som kört på älgen, vet inte känns lite overkligt somsagt. Tänk på det ni som kör mycket, olyckor kan hända även fast man känner sig trygg i bilen.
 
(Bild från op.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0